Lite tröttsamt med att bara gräva ned sig i musseri och blatteri

juni 3, 2009 at 9:54 e m (Uncategorized)


Så därför kommer jag emellanåt skriva om annat också. Hoppas att ni inte lämnar bloggen för gott bara för det. Antingen kan ni ju bara hoppa över eller läsa ändå även om det inte är direkt är i er smak. Själv har jag ett öppet sinne när det gäller religion, andlighet, ockultism, det paranormala, UFOn o s v. I princip är det väl bara islam som jag sågar jäms med knäskålarna av religionerna. Förvisso brukar mussarna själva i allmänhet och konvertiterna i synnerhet hävda att det visst finns andlighet inom islam. Jag har då inte lyckats hitta nåt sådant, enbart dogmer huggna i sten till tidens ände.. Nåväl, nu blev det visst lite islam-gaggande ändå, så jag går över till dagens ämne istället, reinkarnation. Betydligt intressantare och roligare att läsa om än pedofetens rigida dogmer. Jag lånar ett litet urdrag till en artikel och länkar sedan till artikelsidan.

In general, in the past a belief in reincarnation was more common in the Eastern religions like Hinduism, Buddhism, and Jainism (an offshoot of Hinduism). The oldest known references are in the Vedic writings of ancient India; these may actually date back far earlier than generally supposed. Hindus believe that we have a lower self, which dies, and a higher self, or atman, which reincarnates. People can reincarnate as animals, or on other planets, or in alternate universes, and they accumulate karma, positive and negative, from good deeds and attitudes or from bad deeds and attitudes. It is generally believed that bad deeds lead to reincarnation in a worse life and good deeds in a better one, and that, ultimately, the soul escapes the cycle of reincarnations and merges with the universal soul in a state of eternal happiness. Another way to look at it is to imagine that, at a higher level, we are, all of us, already connected together into one great universal mind, and that it is the total realization and acceptance of this that leads to eternal happiness. And this does not necessarily mean the total end of ”self,” but an end to selfish and imperfect lower selves that suffer unhappiness as a result of their nature.

http://www.unexplained-mysteries.com/column.php?id=154713

3 kommentarer

  1. A-mannen said,

    Skulle aldrig vara här om du inte var skogstokig villket du bevisligen är.

  2. midgardsjarlen said,

    Frågan är då: Vilka läskiga ”bad deeds and attitudes” har då mussarna gjort i sitt förra liv?

  3. Magnus A said,

    Hej och tack för ditt inlägg. Jag råkade ramla förbi här och läste om din syn på Islam som religion. Jag kan hålla med om mycket. Fina värderingar och tankar som genom tiden, genom människor blivit förvrängda till egoistiska dogmer.

    Men jag kände för att dela med mig av en upplevelse jag hade runt Islam. Jag var i Egypten. I Hurghada som är totalt exploaterat och försäljarna jagar en med sina plastpyramider och dåliga försäljningsknep. Men jag tog mod till mig och begav mig till en moské. Jag var tidig och fick bevittna hur Minareten ropades ut över stan och ALLA kom för att be. Dessa människor som irriterat mig, försökt lurat mig osv. Såg på mig med helt andra ögon. Gav mig leenden och accepterande nickningar. Jag förstod då att utan sin religion. Sitt andningshål i deras helt bisarra vardag skulle dom gå under. Att se en religion med så dåligt namn förvandla människor framför mina ögon förändrade för alltid min syn på Islam.

Kommentera

